Pages

Friday 3 May 2013

BR1M adalah cara penyamaran, Najib abaikan keinginan rakyat untuk PRU yang bersih – Tian Chua


POSTED ON 

Bahasa Melayu/Bahasa Cina
Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) Tian Chua mengkritik tindakan Perdana Menteri Sementara, Datuk Seri Najib Tun Razak, menggunakan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) sebagai taktik untuk menyerang balas tuntutan Bersih 2.0. Ini telah menonjolkan kejahilan dan kekurangan dalam kematangan seorang Perdana Menteri, yang mengabaikan keinginan rakyat untuk pilihanraya yang bersih dan adil.
Tian Chua berkata, cara Najib menggunakan BR1M sebagai suatu tindakan balas terhadap tentutan Bersih 2.0, telah menonjolkan kejahilan beliau. Beliau juga mengabaikan tuntutan bersih untuk pilihan raya yang adil dan bersih.
“Perhimpunan Bersih 2.0 merupakan gerakan rakyat, yang dimulakan oleh pemimpin-pemimpin masyarakat sivil, beribuan orang menyertai demotrasi jalanan untuk menuntut reformasi sistem pilih raya yang merangkumi lapan tuntutan. Lapan tututan ini termasuklah dakwat kekal, membersihkan daftar undi, mereformasikan undi pos, akses media yang bebas dan adil, tempoh kempen minimum 21 hari, memperkukuhkan institusi awam, menghentikan rasuah dan hentikan politik kotor. “
Najib memberitahu rakyat bahawa kerajaan mengambil berat mengenai beban kos sara hidup justeru memberikan BR1M kepada mereka, malah, menurut Tian Chua, BR1M merupakan salah satu cara untuk menangani tekanan yang diwujudkan oleh demontrasi jalanan dan mengurangkan persepsi negatif masyarakat terhadap Najib.
Tian Chua adalah calon kerusi Parlimen Batu. Beliau mengeluarkan satu kenyataan hari ini menegaskan bahawa rakyat menuntut masih reformasi sistem pilihan raya. Lantas, Najib yang dikenali sebagai Perdana Menteri yang bergelar bapa Trasformasi  telah menggunakan ‘wang’ untuk mengalihkan perhatian rakyat, berpura-pura untuk menubuhkan Jawatankuasa Terpilih Parlimen Pembaharuan Pilihan Raya. Di mana, akhirnya, telah hanya menerima satu daripada 8 tuntutan iaitu penggunaan dakwat kekal.
Tian Chua juga menyatakan bahawa Najib telah menandatangani Ikrar Integriti Pilihan Raya, mengisytiharkan bahawa beliau akan mematuhi integriti dan komitmen mengenai masalah rasuah, tetapi, pada masa yang sama, beliau enggan membersihkan daftar pemilih. Bahkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPRU) juga menegaskan bahawa daftar undi benar-benar bersih. Oleh itu, Tian Chua telah memetik beberapa kes bagi daftar undi yang mencurigakan.
- Pada bulan Mac 2012, Jawatankuasa Terpilih Parlimen Pembaharuan Pilihan Raya  mendedahkan sebanyak 79,098 pengundi dalam daftar pemilih berkongsi dengan 354 alamat yang sama.[1]
- Pada bulan April 2012, Bersih 2.0 mendakwa menemui 24,105 pengundi di Sabah dan Sarawak yang didakwa didaftarkan semula di Selangor.
- Pada bulan November 2012, Ahli Parlimen Kuantan Fuziah Salleh mendedahkan sebanyak 40,000 yang nama sudah dipamerkan dipotong dari senarai daftar nama dimasukkan semula ke dalam daftarpemilih.
- Pada bulan April 2013, Kajian dari Projek Analisis Daftar Pemilih Malaysia (MERAP) telah menemui 900 orang bernama Fatimah Binti Ismail. 14 nama Fatimah Binti Ismail mempunyai tarikh lahir yang sama.
- Pada bulan April 2013, MERAP mendedahkan sebanyak 28,593 pengundi asing dalam pendaftaran pemilih bagi suku tahun keempat 2012.
“Bersih dan pemimpin PAKATAN telah berulang kali menegaskan masalah daftar pemilih, dan meminta SPR membersihkan daftar pemilih. Malah Calon kerusi Parlimen Lembah Pantai juga pernah memfailkan isu daftar pemilih ke mahkamah. Tetapi, walaupun telah ditunjukkan pelbagai saksi dan bukti, SPR masih menegaskan bahawa daftar pemilih adalah bersih.”
Tian Chua berkata, Najib mengunakan wang untuk mengalihkan hasrat rakyat bagi pilihan raya yang bersih dan adil dan cuba menggunakan daftar undi yang kotor untuk menjalankan Pilihan Raya Umum (PRU) yang kotor. Jika beliau menggunakan cara kotor untuk memenangi PRU, beliau akan mengalami kerugian kerana beliau akhirnya akan tetap ditolak oleh rakyat kerana kejahilan dan kebodohan beliau.

**Bahasa Cina
2013年4月28日
蔡添强文告

援助金是障眼法   纳吉漠视人民对干净选举的渴望
公正党全国副主席蔡添强谴责原任首相拿督斯里纳吉,以派发援助金的方式反击净选盟2.0对干净选举的诉求,凸显出了身为一名首相的愚昧和无知,漠视人民对一场干净和公平选举的渴望。
前日,纳吉在出席霹雳州的一场聚餐时表示,民联籍着净选盟2.0多次主办的大集会向国阵施压,他因此以两度派发援助金作为还击,援助金一波比一波大。
蔡添强认为,纳吉以援助金还击净选盟的做法真正曝露了他的愚昧和无知,他甚至漠视了净选盟真正的诉求是一场公平和干净的选举。
“净选盟2.0大集会是一场全民的运动,是由公民社会的领袖所发起的,几十万人民走上街头就是为了向政府提出8项选举改革的诉求,这8项选举改革的诉求包括了清理选民册、改革邮寄选票制度、在选举时使用不退色墨汁、制定最少21天的竞选期、让参选政党公平接触媒体、强化选举机构体制、杜绝贿选和杜绝肮脏政治手段。”
“纳吉口口声声说为了照拂低收入户,减轻他们的生活开销,因此政府发出了一个大马援助金,然而实际上援助金只是障眼法,是为了反击净选盟万人上街头所造成的压力,以便减低社会对他的负面观感。”
蔡添强也是直辖区峇都国席候选人,他今日发表文告指出,人民要求改革选举制度,而纳吉这名号称改革的首相却用‘金钱’来转移人民视线,假意成立选举改革国会特委会,最后却只接纳了不褪色墨水这一项诉求。
蔡添强也指出,纳吉签署“选举廉正盟约”,宣告他坚守廉正与加强对国家反贪的承诺,但却一再推搪清理选民册。选举委员会甚至扬言选民册绝对干净。借此,公正党列举了几项可疑选民册的数据。
- 2012年3月,选举改革国会特委会揭露选民册内总共有7万9098名选民使用相同的354个地址。
- 2012 年4月, 净选盟从2012年第一季的选民册发现,竟然有多达2万4105名东马选民在雪州进行双重登记。
- 2012年11月,公正党关丹国会议员傅芝雅今日揭露原本已从选民册撤除的逾4万名可疑选民,已经悄悄重新纳入选民册里。
- 2013年 4月,大马选民册分析计划揭露选民册内有900人同名同姓,名为法蒂玛依斯迈(Fatimah Binti Ismail),其中14对法蒂玛依斯迈是同年同月同日生。
- 2013年4月,大马选民册分析计划揭露2012年第四季选民册有2万8593名“外国人”。
“净选盟和民联领袖不断重申选民册有问题,并要求选委会清理选民册,班底谷国席候选人努鲁依沙也就选民册问题入禀法庭,然而即便提出了种种的人证物证,选举委员会仍坚持选民册绝对干净。”
蔡添强表示,纳吉利用金钱来转移人们对干净和公平选举的渴望,并意图透过不干净的选民册进行一场肮脏的选举。然而即便他赢得选举最终还是会因为他的无知和愚昧遭到人民的唾弃。

No comments:

Post a Comment